Porvoon kaupunki

Porvoon koulutoimessa on viety identiteetin hallintajärjestelmä uudelle tasolle

Porvoon kaupungin koulutuspalvelu on ollut Ruutuvihko-palvelun uranuurtaja monellakin tapaa. Noin viisi vuotta sitten Porvoossa otettiin ensimmäisenä Suomessa Ruutuvihko-järjestelmä käyttöön, jolloin Primus-tietokannasta tehtiin käyttäjä- ja ryhmäobjekteja. Järjestelmän räätälöinti toimivaksi kokonaisuudeksi on vaatinut monia muokkauksia ja rohkeita kokeiluja. Nykyisin käytössä on kaikki Ruutuvihon erilaiset moduulit, joista osa ainutlaatuisia, kuten ruokahävikin pienentämistä edistävä toiminto.

Asiakas
Porvoon kaupunki
Palvelut

”Ruutuvihko-palvelu on meillä käytössä sekä Porvoon suomenkielisessä että ruotsinkielisessä koulutustoiminnassa. Palvelun ansiosta kaikilla oppilailla ja opettajilla on aina ajantasaiset O365-tunnukset. Järjestelmä tuo oppilasryhmät Wilmasta automaattisesti ja tarjoaa oppilaille ja opettajille mahdollisuuden sähköisen oppimisympäristön hyödyntämiseen.

Opiskelutapojen muutos on vaatinut myös koulutoiminnan jatkuvaa muuttumista. Meillä Porvoossa opettajat luovat tiimejä Teamsissä ja toimittavat oppilaille tehtäväpohjia sekä tiedostoja sähköisissä oppimisympäristöissä, ja oppilaat puolestaan palauttavat opettajille tekemänsä tehtävät samalla tavalla.

Ruutuvihko mahdollistaa monia asioita, mutta loppukäyttäjille sen sujuva toiminta ei näy käytännössä mitenkään. Kaksikielinen organisaatiomme on suuri, oppilaita on tuhansia ja opettajia useita satoja. On tärkeää, että IDM-järjestelmä eli identiteetin hallintajärjestelmä huolehtii automaattisesti kaikista tunnuksista ja sekä tiedon synkronoinnista.

Merkittävin etu on luonnollisestikin ajansäästö, kun tiedot siirtyvät automaattisesti kaikkiin käytössä oleviin järjestelmiin. Toinen hyöty on käyttäjäystävällisyys. Ruutuvihko mahdollistaa sen, että opettajien on helppo toimia omassa työssään. On tärkeää, että opettajien tai oppilaiden ei tarvitse miettiä sellaisia asioita, jotka eivät kuulu omaan osaamiseen.

Yhteistyö Enterin kanssa on sujunut kaikkien vuosien aikana erinomaisesti. Koska olemme olleet Ruutuvihko-palvelun ensimmäinen käyttäjäorganisaatio, meillä on ollut matkan varrella monenlaisia kysymyksiä, joihin on pitänyt löytää ratkaisu. Järjestelmää onkin kehitetty paljon vuosien varrella.

Enterissä on aina huolehdittu asioistamme ratkaisukeskeisellä ja palvelevalla asenteella. Yhteydenpito on mielestäni sujuvaa, ja saamme aina asiantuntijan avuksemme, kun tilanne sitä vaatii. Automaattinen identiteetin hallintajärjestelmä kaikkine toimintoineen mahdollistaa keskittymiseen työntekoon.”

– Olli Aho, kiertävä tietotekniikka- ja mediaopettaja

Porvoon suomenkieliset koulutuspalvelut

Haluaisitko lisää tietoa ratkaisuistamme?

Helsingin kaupunki

Lue lisää