- Asiakas
- Helsingin ranskalais-suomalainen koulu
- Palvelut
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu HRSK on valtion kielikoulu, mikä tekee koulusta erilaisen toimielimen verrattuna kuntien oppilaitoksiin. Helsingissä on kolme valtion kielikoulua, jotka kaikki käyttävät valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tuottamia ict-palveluja.
– Koulun asema valtionhallinnon alaisuudessa aiheuttaa monia erityisiä tarpeita myös tietoteknisissä ratkaisuissa ja niiden kehittämisessä. Järjestelmissä on pitänyt ratkaista esimerkiksi se, miten määritellään oppilas, kun häntä ei voida luokitella valtion työntekijäksi, kertoo HRSK:n rehtori Kari Kivinen.
Ruutuvihko ratkaisuksi tietojenhallintaan
Reilu vuosi sitten HRSK:ssa haluttiin automatisoida koko yhtenäiskoulun opetuksen tietojenkäsittely pilvipalveluihin.
– Pitkällisten neuvottelujen perusteella päädyimme Enterin tarjoamaan Ruutuvihko-sovellukseen, jolloin opettajille ja oppilaille rakennettiin O365-alusta. Kesällä 2019 kaikki oppilaat ja ryhmät oli viety pilveen, ja opettajat voivat kommunikoida ja antaa tehtäviä käyttäen Teams-alustaa O365:ssa. Lisäksi henkilökunta koulutettiin järjestelmän käyttöön, jotta sovelluksen hyödyt saatiin parhaalla mahdollisella tavalla käyttöön, Kivinen kuvailee.
Enter huolehti rajapinnoista
Kivinen näkee Enterin roolin tärkeänä, kun yhdistettiin Valtorin it-ratkaisut muihin sovelluksiin.
– Projektissa yhdistyivät luontevaksi kokonaisuudeksi Microsoftin alusta, Valtorin tekniikka sekä Primuksen tietokannat. Enter huolehti Wilman ja Primuksen rajapinnoista Valtorin palveluiden kanssa, hän kertoo.
Ruutuvihon avulla oppimisympäristön tietojenkäsittely tapahtuu suoraviivaisesti Primus-tietokannasta pilvipalveluihin.
– Kun tiedot päivittyvät automaattisesti pilvipalveluihin, voidaan säästää työtunteja. Toisaalta opetus ja oppiminen eivät ole enää sidottuja luokkatiloihin, kun jokainen pystyy kirjautumaan järjestelmään omilla tunnuksillaan vaikkapa kotoa, Kivinen lisää.
Sovellukset apuna myös kriisitilanteessa
Keväällä 2020, juuri ennen koronan aiheuttamaa eristystä, koulun tietojärjestelmät joutuivat kirjaimellisesti tulikasteeseen, kun tuhoisa tulipalo vaurioitti lähes kaikkia koulun tiloja. Henkilövahinkoja ei onneksi tullut, mutta oppilaat ja opettajat joutuivat siirtymään maaliskuun alussa etäopetukseen.
Enter Ruutuvihko™ nopeuttaa ja yksinkertaistaa käyttäjähallintaa
– Haastavassa tilanteessamme oli myös jotain onnekasta. Ruutuvihko ja O365-alusta olivat jo olleet vuoden verran käytössämme, mikä mahdollisti alusta alkaen etätyöskentelyn ja opiskelun jatkumisen. Pystyimme väistötiloissa huolehtimaan jopa ylioppilaskirjoituksista, jotka alkoivat heti seuraavalla viikolla, kun tulipalon raivaustyöt vasta käynnistyivät, Kivinen huomauttaa.
Välineet ja osaaminen etäopetukseen
Koronaepidemian sulkiessa kaikki Suomen koulut oli HRSK:lla etätyöskentelyn käytännöt omaksuttu, ja opetus jatkui täydellä teholla.
– Sekä oppilailla että opettajilla oli tilanteessa selkeät kuviot, ja järjestelmämme toimivat tilanteessa moitteettomasti. Oppilaat olivat tottuneet etäopetukseen ja opettajat suoriutuivat tehtävistään upeasti. Vastoinkäymiset ja muutokset eivät pysäyttäneet oppimista, vaan hyvässä yhteishengessä sopeuduimme nopeasti uusiin tapoihin ja tekniikkoihin, Kivinen toteaa tyytyväisenä.
Koulu on selvinnyt haastavasta keväästä ja edessä on korjaustyöt ja lisätilojen rakentaminen.
– Hyvin toimiva it-järjestelmä ja ajantasainen tietojenhallinta koulumaailmassa mahdollistavat osaltaan sen, että oppimista voi jatkossakin tapahtua missä tahansa paikasta riippumatta. Sovellusten ansiosta on myös voitu tukea koulumme yhteisöllisyyttä eristyksen aikana. Kanavat toimivat mainiosti niin opetuksessa kuin yhteydenpidossa, Kivinen iloitsee.