Muumimaailma Oy är ett turistföretag som grundades 1993 och vars koncept bygger på Tove Janssons muminberättelser. Temaparkens omsättning kommer främst från tre sommarmånader, då finländska och utländska gäster kommer för att tillbringa en trevlig dag med parkens aktiviteter och de bekanta karaktärerna.
– Eftersom turistsäsongen är verkligen kort, ställs höga krav på IT-systemen. Alla system måste stötta våra funktioner, utan avbrott och störningar. Driftsäkerhetskraven är höga exempelvis i biljettförsäljningen, kassorna och den dagliga ledningen av medarbetarnas arbete, säger Muumimaailma Oy:s administrativa chef Jarkko Kuitunen.
Informationssäkerhet för dagens molntjänster
Muminvärlden har gått över till att utnyttja en offentlig molntjänst. Av denna anledning har man velat satsa ännu mer på företagets informationssäkerhet och säkerhetskopiering. Tack vare servicehelheten Enter Turva kan informationssäkerhetshoten minimeras och tjänsten Enter Varma används för att säkerställa att företagets data säkerhetskopieras och är tillgängliga i alla situationer.
– Eftersom vi har gått över till att utnyttja en offentlig molntjänst måste vi kunna bättre än hittills trygga vår verksamhet mot informationssäkerhetshot, mänskliga fel och förstöring av företagets data. Informationssäkerhetskraven är hårdare i alla organisationer numera. Vi har inte längre möjlighet att sätta oss in i förändringarna i informationssäkerheten i Microsoft 365. Hos oss ser Enters experter till att eventuella informationssäkerhetshot uppmärksammas och att våra informationssäkerhetslösningar är tidsenliga, säger Kuitunen.
Det digitala som stöd för upplevelser
I Muminvärlden har temaparken utvecklats mycket under åren. Idag erbjuds gästerna också personifierade, digitala magiupplevelser med en kod i armbandet.
– Digitala tjänster skapar mervärde för våra gäster, men de får inte störa upplevelsen. I synnerhet under sommaren, under temaparkens korta men mycket intensiva säsong, måste alla våra system fungera som planerat. Av denna anledning görs utvecklingsarbetet under vintern, så att alla funktioner är i ordning när parken öppnar i början av juni. Vi borde tidigarelägga vår årsklocka ytterligare för att säkerställa att vi inte behöver göra ändringar på för kort tid. Som tur har Enter erbjudit oss hjälp i alla situationer, även när det brinner i knutarna, berömmer Kuitunen.
En samarbetspartner som lyssnar
Kuitunen berättar att Enter har varit Muminvärldens strategiska IT-partner ända sedan2010. Samarbetet bygger på tillit och dialog. Tack vare helhetsservicen Enter Optimi är Muminvärldens IT-miljö alltid i linje med behoven inom affärsverksamheten.
– Vår långa gemensamma historia är ett bevis på att vi har varit extremt nöjda med Enter och alla som arbetar där. Enter ger oss gedigna kunskaper och hjälp med alla slags funderingar kring våra system. Jag värdesätter framför allt att Enter för en dialog med oss och att inget tvingas igenom, utan att man gör saker där det behövs. De har förmågan att lyssna på kunden och bidra med sin sakkunskap till vår fördel. Vi har också fått utbildning av Enter för att ha tillräckligt förståelse av vårt eget IT-system, säger han.